Maak jij dezelfde beginnersfouten met mediteren als ik?

Maak jij dezelfde beginnersfouten met mediteren als ik?

We kiezen vaak voor de makkelijke en snelle weg. Tijd is immers schaars en de geest is creatief. Bij mediteren is het willen volgen van de makkelijke weg begrijpelijk, maar je kan je afvragen of het ook de beste weg is? Zo dacht ik eerst ook slim te zijn en liet ik me in mijn meditatiebeoefening leiden door mijn smokkelende brein. Het nut van mediteren zag ik verstandelijk dan wel in, maar de tijd ervoor nemen en me er echt aan overgeven was voor mij best ‘een dingetje’. Achteraf bezien is dit voor cursisten zeer helpend, want ik begrijp als geen ander dat het knap lastig kan zijn om de discipline voor het mediteren (blijvend) op te brengen. Ik weet hoe je hiermee kan worstelen en heb ervaren hoe je zo makkelijk een verkeerde afslag kan nemen.

Mijn gedachtenkronkel
Een voorbeeld dat de weerstand van mijn luie brein illustreert is mijn zelfbedachte theorie omtrent de meditatiebeoefening in de periode voor een retraite. Voor ik op retraite ging had ik bedacht dat ik de weken ervoor best wat minder kon mediteren want ik zou straks tijdens de dagen in stilte méér dan genoeg meditatiemeters maken. Beide keren volgde ik deze gedachte en liet mijn meditatiebeoefening in de weken ervoor volledig varen. Zonder schuldgevoel stopte ik met de lange meditaties. Ik zou straks immers vijf dagen lang meer dan genoeg tijd hebben voor het mediteren en deze tijd nu beter kunnen gebruiken voor leukere dingen.

Zo werkt het dus niet
Dat dit een redenering was die echt nergens op sloeg daar kwam ik achter tijdens de eerste dagen van de retraite. Vanuit het niets uren achtereen zitten in stilte valt dan behoorlijk rauw op je dak. De stilte opbouwen in de periode ervoor was absoluut beter geweest. Het gaat niet om het totaal aantal uren dat je mediteert, maar om de beweging die er zit in je beoefening en hoe je hiermee omgaat. Tot twee keer toe heb ik dat zo moeten ervaren, iets met ezel en steen…

Meditatiemeters opbouwen
Dus ook voor een stiltedag adviseer ik mensen tegenwoordig om in de periode ervoor de meditatiebeoefening weer iets meer te activeren en op te bouwen, want anders kan zo’n dag(deel) wel een hele lange zit worden voor je gevoel en dat is niet altijd nodig.

Mediteren is mentale voeding
Zoals je gevarieerd dient te eten, zo dien je eigenlijk ook gevarieerd te mediteren om de geest alert en open te houden. Ook in het mediteren ontwikkel je namelijk onbewust automatische patronen. Zorgen voor voldoende afwisseling tussen lange en korte meditaties, verschillende meditatie varianten proberen én op verschillende tijden mediteren is dan ook gewenst om je beoefening levendig en effectief te houden.

Smokkelneiging cursisten
Cursisten beginnen altijd braaf de opgedragen meditaties te doen aan het begin van een training. Halverwege ontdekken ze het gemak van de 3 minuten ademruimte meditatie en laten zich hierdoor verleiden. Deze meditatie kost niet veel tijd, is binnen die korte tijdsduur ook nog lekker afwisselend en geeft je over het algemeen een positief gevoel. Trots wordt er dan ook altijd verteld dat deze meditatie veel is gedaan en dat het zo goed werkt. Bijna een soort eureka moment; een meditatie die makkelijk, leuk en functioneel is én niet teveel van je kostbare tijd in beslag neemt. Zo ‘hoef’ je die langere saaie meditaties niet meer te doen, denkt men. Ja, zo dacht ik ook. Maar zo werkt het helaas niet helemaal.

Pang, weg droom; hallo werkelijkheid
En dan haal ik ze uit de droom. Natuurlijk is het mooi, goed en helpend om regelmatig de 3 minuten ademruimte meditatie te doen. Ga daar vooral mee door. Maar alleen deze meditatie doen is op de lange termijn te eenzijdig. Om weer even de vergelijking met eten te maken. Dat is net zoiets als alleen fruit eten. Fruit is gezond, maar niet toereikend voor alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Een langere meditatie brengt je weer een ander inzicht en een andere ervaring. Laat staan de stiltedagen en retraites. Net zoals vezels en groenten weer andere dingen voor je lichaam doen. Het een is niet beter dan het ander, maar ze zijn niet hetzelfde.

Tip
Wil je het mediteren optimaal benutten kies dan voor een gevarieerde meditatiestijl, waarin korte en lange meditaties allebei aan bod komen. Meditatiemeters maak je door af te wisselen en niet door alleen te rennen of korte stapjes te maken. Natuurlijk is het ook afhankelijk van jouw mogelijkheden, maar wees wel eerlijk naar jezelf hierin als je smokkelt. Wat ik dus lang heb gedaan en soms nog steeds wel eens doe hoor.

DELEN: