Mindful eten klinkt suf, maar helpt bij emotie-eten

Mindful eten klinkt suf, maar helpt bij emotie-eten

Stomweg staren naar een rozijn is een vooroordeel over mindful eten. Daar heb je toch geen training voor nodig? Laat staan dat je zin hebt om je kostbare tijd hieraan te besteden. Je hoeft echt geen culinair expert te zijn om te weten wat wel of niet gezond en/of verstandig is. Dus mindful leren eten wordt wel eens gezien als leren eten met aandacht en daar denk je geen training voor nodig te hebben, want hoe moeilijk kan dat nou zijn?

Mijn denkfout

Dat dacht ik zelf destijds ook toen ik deze specialisatie opleiding ging doen. Dat mijn gewicht al tijden stabiel was betekende niet dat ik ook rust in mijn hoofd had. Ik had niet door hoe mijn eetpatroon volledig doordrenkt was van automatische handelingen en gedachten. Ook had ik niet door hoe vaak en hoe veel ik onbewust met eten en niet-eten bezig was in mijn hoofd. Dit hoor ik vaker terug van cursisten, vooral van de mensen die dachten dat ze alles onder controle hadden.

Een goed figuur is geen garantie voor controle over eetgedrag

We denken vaak dat je aan de buitenkant kan zien of iemand zijn eetpatroon onder controle heeft. Dat is dus niet altijd zo. Je doet de stevige mens tekort door zo te denken. Sterker nog die tussengroep groep gaat vaak relaxter met eten om dan de superslanke mens. Daarnaast heb je er geen weet van hoeveel mensen in hun hoofd worstelen met eten en niet-eten.

Wie geven zich op voor een mindful eten training?

Het zijn verrassend vaak de ‘slanke’ mensen die zich aanmelden voor een mindfulness & eten training. Als je snel kilo’s wilt verliezen dan kies je namelijk niet voor een mindfulness & eten training, want dat gaat veel te langzaam en heeft geen pakkende slogans of loze beloftes over gewichtsverlies. Men wil bij afvallen graag snel resultaat. Vanuit de mindfulness kan je snel afvallen zien als roofbouw plegen op je lichaam. Dat is niet heel vriendelijk en daarom is een geleidelijke variant aan te bevelen, dus daarmee valt deze training al af als aantrekkelijke kiloknaller.

Waarom zou je mindful leren eten?

Mensen kiezen vaak voor deze training omdat eten en de psyche hieromheen ze interesseert en ze de kennis hierover verder willen verdiepen. Beter voor je lichaam leren zorgen is belangrijk. Daarvoor moet je wel weten wat jouw lichaam nodig heeft. Dat verschilt van mens tot mens. In een training ga je dat stap voor stap onderzoeken, op weg naar jouw eigen optimale (en haalbare) voedingspatroon. Iedereen kan iets leren op dit gebied, ook mensen die al veel verstand van voeding hebben.

De strijd met emotie-eten

De hele dag met eten in je hoofd bezig zijn is vrij vermoeiend. Worstelen met je eetpatroon is vaak frustrerend en daar kies je natuurlijk niet bewust voor. Hoopvol wordt een nieuw dieet dan ook gretig omarmt. Niet alleen omdat men kilo’s wil verliezen, maar onbewust ook omdat men rust en balans wil in het voedingspatroon.

Waarom diëten niet werkt

Het kost echter veel energie om een eetpatroon vanuit opgelegde discipline vol te houden. Dat lukt uiteindelijk vaak ook niet. Daarnaast is het is heel moeilijk om los te komen van de dwingende gedachten omtrent eten en niet-eten. We hebben in de strijd hierin soms rare gewoontes ontwikkelt die niet altijd even helpend zijn. Daarnaast is worstelen met je eetpatroon niet iets waar je trots op bent, dus uit schaamte houden we vaak de schijn op dat we alles onder controle hebben. Van buiten lijkt dat ook zo, maar van binnen kan dat wel eens anders voelen.

Voedingsadvies?

Mensen vragen in een training vaak wat ze moeten eten. Ik geef echter geen voedingsadviezen, want daar heb ik geen verstand van en behoort niet tot mijn vakgebied. Daarnaast schrijft een mindful eten programma je niet voor wat je wel of niet moet eten. De kunst is juist om zelf te gaan ontdekken wat je nodig hebt. Waar de een ’s ochtends een stevig ontbijt wil (zoals ik), heeft de ander genoeg aan een bakje yoghurt met noten en fruit (zoals mijn man). In een training ga je gaandeweg ontdekken waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Of dat 3 x op een dag eten is, of juist een dag gevuld met tussendoortjes, dat ga je zelf onderzoeken, want alleen jij kan voelen waar je lichaam behoefte aan heeft.

De discipline moeten opbrengen om te eten wat een ander adviseert kost veel energie en werkt niet op de langere termijn. Zo blijf je met eten bezig en heb je nog geen rust op dit vlak. Dat patroon is na de training gelukkig verleden tijd.

Emotie-eten, wat is dat?

Dit is niks anders dan de onrust in je lichaam bij stress en ongemak weg willen hebben. Dit heb je ooit gedaan met eten, door het kauwen vond de onrust in je lichaam zijn weg naar buiten. Hielp het? Jazeker. Echter wel tijdelijk. Gevaar is dat je zo een nieuw patroon aanleert om je onrustige emoties weg te knagen. Als je daar bewust voor kiest, prima, maar dat is vaak niet het geval. Doordat je niet bewust hiervoor kiest ben je ook nog eens ontevreden met je eigen gedrag, waardoor je je nog rotter gaat voelen. Zonde, want dit is niet nodig!

Dé oplossing

Anders met stress leren omgaan, alternatieven proberen, sterker in je schoenen staan en echt bewust leren eten maakt het leven makkelijker en leuker. Dat is wat we leren in een mindfulness & eten training. En zo wordt het probleem van emotie-eten eigenlijk via de achterdeur behandeld en verminderd of verdwijnt het geleidelijk. Daar is echter wel weken training voor nodig, want een jarenlang patroon van ongewenst eetgedrag los je niet in een weekje op. Hoe graag we dat ook willen. Sterker nog, ik denk dat de mindful eten trainingen een stuk populairder worden als we zulke loze beloftes zouden doen.

Mindful eten, wat is het dan?

In een Mindfulness & eten training werk je aan je eigen optimale voedingspatroon. Je leert weer opnieuw eten, je eigen smaak ontdekken en met aandacht te eten. Verwondering en rust is wat je daardoor meer zult ervaren. Je krijgt weer controle over je eigen eetpatroon en je leert bewuste keuzes te maken. Daarnaast leer je emoties los te koppelen van eten, bewuste keuzes te maken op het gebied van eten, weer genieten van eten en je krijgt meer rust in je hoofd. Mentaal val je dus ook een paar kilo af, omdat je weer leert luisteren naar je lichaam. Hierdoor krijg je weer meer ruimte en heb je meer tijd voor andere leuke en waardevolle dingen om je aandacht aan te besteden.

Eten zonder schuldgevoel

Wat je ook leert is om een milde houding naar jezelf te hebben en dat je weer zonder schuldgevoel kan genieten van de ongezonde dingen die je lekker vindt. Het is zo fijn als je een ongezonde verleiding kan eten zonder schuldgevoel, zodat je er intens van kan genieten en het eet omdat je het lekker vindt.

Controle terug over je eetgedrag, wie wil dat nu niet?! Je leert in een mindfulness & eten training goed voor je lichaam te zorgen en het de zorgzame aandacht te geven die het verdiend. Je hebt maar 1 lichaam, dus daar moet je zuinig op zijn. Dat is wat centraal staat in de training.

In de Mindfulness Mentor app is ook het thema ‘mindfulness & eten’ uitgewerkt, met onder meer een levendig audiobestand van 20 minuten over mindful eten, handige tips en praktische oefeningen op het gebied van mindful eten. Ontdek het zelf en ga er thuis mee aan de slag!

DELEN: