Hoe vaak moet je mediteren om gelukkig te zijn?

Hoe vaak moet je mediteren om gelukkig te zijn?

Waarom willen we dit zo graag weten?

De tendens is dat we alles zo goed en efficiënt mogelijk willen doen. Daarnaast verwachten we stiekem dat een trainer alle wijsheid in pacht heeft. Gaandeweg komt men er wel achter dat de trainer ook maar gewoon een mens is, maar vooralsnog wordt er gehoopt de oplossing in de ander te vinden. 'Zeg me maar hoe vaak ik moet mediteren om mijn problemen te laten verdwijnen.' Het zou toch een fantastische oplossing zijn voor de stress en onrust in je leven? De discipline opbrengen om te mediteren moet vast lukken, vooral als je verwacht dat daardoor alle ellende als sneeuw voor de zon zal verdwijnen.

Formule voor de optimale meditatiefrequentie

Als er een systeem bestond dat aangaf hoe vaak mediteren nodig is, dan zou de frequentie waarschijnlijk recht evenredig toenemen met de omvang van de problemen. Klein probleempje betekent een korte meditatie. Bij serieuze problemen is het nodig om een week lang een uur per dag te mediteren. Afhankelijk van de impact heb je daarnaast nog een keuze welke mix van meditaties je het beste kan gebruiken, van bodyscan tot stiltemeditatie. Ik zou graag zo’n boekje met optimale meditatieformules willen hebben.

Het toverstokje werkt niet

Hoe graag ik zelf ook in sprookjes wil geloven, zo werkt het leven helaas niet, want mediteren lost geen problemen op. Sterker nog, door je ervoor te openen kunnen problemen soms eerst groter en intenser aanvoelen. Dat is schrikken. Gelukkig kan mediteren je wel helpen om anders te leren omgaan met problemen.

Kern van waarheid

Ook al bestaat er geen officiële formule, er zit zeker een kern van waarheid in. Mediteren heeft nut. Het geeft ruimte aan je gevoelens en gedachten. Het helpt je dichter bij jezelf te blijven en geeft je helder inzicht. Hierdoor kan je bewuste keuzes maken en obstakels eerder zien aankomen. Je kan vooruitkijken in plaats van achter de feiten aan te moeten rennen. Dat is vaak wat we doen als we beweren geen tijd te hebben om te mediteren.

Smoesjes

We zijn heel creatief in het vinden van excuses. Hoog is de druk om veel te doen en door te gaan. Tijd om stil te gaan zitten en je ervaring te observeren klinkt dan als een overbodige luxe waar je écht geen tijd voor hebt. Als er al ruimte over is op een dag dan kan je ongetwijfeld minstens 3 dingen bedenken die nuttiger en leuker zijn dan mediteren. Zo komen er verschillende saboterende gedachten voorbij. Je weet dat je ruimte moet maken om te mediteren, maar je hebt er stiekem gewoon geen zin in. Dat zorgt voor extra stress.

Mediteren helpt

Je hoeft het niet leuk te vinden, je moet het gewoon doen. De onderzoeken beamen allemaal het nut van mediteren. Een ieder die een langere periode in zijn leven heeft gemediteerd heeft zelf ook ervaren dat regelmaat mediteren helpt. Je wordt er rustiger van, krijgt meer helderheid en je staat steviger in je schoenen.

Hoe leer je mediteren?

Eenmaal overtuigd van het nut van mediteren en de kracht van aandacht zeggen mensen vaak JA tegen Mindfulness. In een training worden meditaties onder meer gebruikt om te leren spelen met de focus van je aandacht. Je maakt kennis met verschillende meditaties, ervaringen worden gedeeld en er is altijd ruimte voor jouw persoonlijke vragen.

Mentale dwang

In een training wordt je uitgenodigd om veel te mediteren. Waarbij uitnodigen vriendelijk klinkt maar toch eigenlijk een soort mentale dwang is. Daardoor ga je echter thuis wel serieus aan de slag met de meditaties, want je wilt in de groep geen flater slaan of moeten bekennen dat je de discipline niet kon opbrengen.

Ervaren is weten

Mediteren is een mooi instrument in je Mindfulness toolbox. In hoeverre mediteren een vast onderdeel wordt van je leven is helemaal aan jou. Er is geen goed of fout. Het is afhankelijk van je wensen en de omstandigheden. In tijden van veel drukte is het soms praktischer om te kiezen voor een paar korte meditatieve momenten op een dag. Zit je in een onzekere periode dan kan juist de bergmeditatie helpend zijn. En wil je meer compassie ontwikkelen dan ondersteunt de hartmeditatie dit proces. In een training maak je kennis met alle meditaties en je leert hiermee puzzelen.

De oplossing

Kijk naar wat je nodig hebt én naar wat mogelijk is en bepaal zo zelf hoe vaak te mediteren voor jou hét antwoord is. Wees reëel in je verwachtingen, maar ook stoer genoeg om de discipline op te brengen om te doen wat nodig is. Maak je eigen meditatieplan en vergeet ook niet om dit plan regelmatig te verversen en aan te passen aan de omstandigheden. Na een slechte nachtrust of ingrijpende gebeurtenis ziet de dag er anders uit en is je meditatiebehoefte meteen veranderd.

Een nieuwe boost?

Is jouw persoonlijke Mindfulness beoefening naar de achtergrond geraakt en wil je dit verfrissen en/of verdiepen? Start dan met de Mindfulness Mentor app en doorloop het Mindfulness programma thuis opnieuw op eigen tempo. Daarnaast is het zeker zinvol om je eigen trainer te benaderen en te vragen naar de opfrismogelijkheden. Trainers vinden het oprecht leuk om te horen hoe het met een ex-cursist gaat. Alleen al dit contactmoment kan voor jou een duwtje in de goede richting zijn, omdat je even stil staat bij waar je nu staat. Hoe gaat het nu eigenlijk echt met je?

DELEN: