Mindful omgaan met hoogsensitiviteit. Hoe doe je dat?

Mindful omgaan met hoogsensitiviteit. Hoe doe je dat?

Hoogsensitiviteit is tegenwoordig minstens zo populair als mindfulness. Ook in de trainingen komt het onderwerp regelmatig aan bod, vaak al in het intakegesprek. Hoogsensitiviteit kan het leven soms net wat gecompliceerder maken. Iedereen die hoogsensitief is weet hoe intens en overweldigend ervaringen binnen kunnen komen. Ongetwijfeld ben je als HSP'er ook bekend met de onrust en kwetsbaarheid die je er bij kado krijgt. Patronen ter (zelf)bescherming zijn in de loop der jaren zo vanzelf ontstaan. Het kan nuttig zijn om eens te bezien of deze patronen nog even helpend en reëel zijn.

Willen veranderen zorgt voor extra stress
Heb je wel eens gewenst dat je minder sensitief zou zijn? Gehoopt dat je niet altijd ziet wat een ander tussen de regels door vertelt? Dat is vast niet gelukt, want hoogsensitiviteit is geen bewuste keuze. Je bent en blijft wie je bent, hoeveel trainingen je ook volgt. Gelukkig maar, want ieder mens is oké zoals hij of zij is, écht! Perfectie is geen doel om na te streven, want authenticiteit is zoveel mooier. Streven naar anders willen zijn maakt de stress en het ongemak eigenlijk alleen maar groter. Toch doen we het vaak onbewust.

Anders kijken is anders zien
Je kan niet veranderen wie je bent, maar je kan wel je beleving veranderen. Je hebt dus geen invloed op wat er gebeurd of komen gaat, maar de manier waarop je reageert is wel iets waar je aan kan werken. De oplossing ligt vaak in het kunnen veranderen van je focus zodat je leert spelen met je perspectief. Daarom kan mindfulness helpen om (anders) om te gaan met hoogsensitiviteit. Mindfulness is een praktische manier om de situatie en je eigen gevoel anders te bekijken en te benaderen. Zo creëer je ruimte voor een bewuste re-actie, gekozen vanuit je eigen-wijsheid.

Beschermingsmechanisme laat je zwart-wit kijken
Veel HSP’ers hebben mentale patronen ontwikkelt om zichzelf te beschermen. Dat is vaak ook nodig om normaal te kunnen functioneren in deze (soms harde) maatschappij. Grenzen stellen kan helpen, maar is soms lastig en het kost veel energie. Daarnaast is er een gevaar dat je daar weer in doorslaat. Te straks vasthouden aan grenzen zorgt ervoor dat je niet meer open staat voor een andere interpretatie. Je wordt star en dat is nou net weer niet de bedoeling. Dit gebeurt ook vanzelf, want natuurlijk kies je hier niet bewust voor. Leren opmerken hoe je reageert is de eerste stap op weg naar een bewuste levenshouding waarbij de sensitiviteit er ook mag zijn.

Sensitief kijken door een verkeerde bril
Dat je gevoelig bent betekent niet dat je gevoel ook altijd klopt. Een verkeerde aanname is zo gemaakt. Je ‘denkt’ te weten hoe het zit, maar daar kan je soms de mist mee ingaan. Zo kan je het jezelf moeilijker maken dan nodig. Je gedachten toetsen op waarheid en vriendelijkheid is dus altijd aan te raden. Ook voor HSP’ers, of misschien vooral juist voor mensen die erg gevoelig in het leven staan. Het is toch zonde om je rot te voelen terwijl het achteraf onnodig was? Dat je iets denkt betekent niet dat het ook waar is. Uit zelfbescherming denken we vaak negatief, mede doordat negatieve gedachten sterker zijn dan positieve. Dit komt voort uit de evolutie, want gevaar is belangrijker dan beloning.

Zwart-wit denken zet je vast
Door zwart-wit te denken zet je jezelf vast en daar is denk ik niemand mee geholpen. Zo geef je jezelf (en de ander) geen kans het anders te beleven. Geef jezelf dan ook de ruimte om de situatie ander te bekijken en experimenteer eens met een andere manier van reageren. Laat je inspireren en ontdek hoe de wereld er dan uit kan gaan zien.

Grijsdenken is dé oplossing
Grijsdenken is ruimte geven aan je beleving, het totaalplaatje overzien en ook eens anders belichten. Niet zwart of wit, maar gewoon wat meer grijs.
Het zwart iets minder donker maken en het wit wat minder licht. Grijsdenken verzacht.

Deze tussenweg kan vaak al de oplossing geven waar problemen anders vastlopen. Anders kijken betekent anders zien. Minder streven laat je meer rust beleven. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk en rechtlijnig te zijn in het leven. Als iedereen iets meer meebuigt naar het grote grijze gebied ertussenin (en wat minder star vasthoudt aan zwart of wit) dan wordt de wereld vast een stukje vriendelijker. Dat heeft ongetwijfeld een positieve invloed op jouw persoonlijke beleving en de verbinding die je onderling met anderen kan voelen. Grijs is dus eigenlijk een hele mooie en vooral warme en vriendelijke kleur! Grijsdenken verzacht. Wie had dat gedacht?

DELEN: