Mindful omgaan met sociaal media is saai?

Mindful omgaan met sociaal media is saai?

Te verleidelijk, het is een gewoonte. Even checken of er nog nieuwe berichten zijn of even scrollen door LinkedIn. Leuk? Jazeker. Nuttig? 9 van de 10 keer niet. Toch doen we het allemaal, meestal niet bewust. Ik ook. Hoe kan je hier nou mindful mee omgaan?

Patronen zijn zó hardnekkig
Onbewust is er vaak een patroon ontstaan om ‘even’ je telefoon te checken, eigenlijk de hele dag door. Op elk moment dat je even niks moet, of juist als je nog iets moet doen waar je geen zin in hebt, grijp je vanzelf naar je telefoon.
Kijk eens om je heen op het station. Iedereen die staat te wachten staart naar zijn telefoon. Hoeveel mensen zie je in de trein zitten zonder telefoon? Niet veel. Ik was een keer mijn telefoon vergeten en toen viel het me pas op. Alle andere keren was ik ook gedachteloos aan het spelen met mijn iPhone.

Zonde!
Starend naar het kleine schermpje mis je een hoop. Daarnaast zorg je niet goed voor je lichaam door de houding die je aanneemt bij mobiel gebruik. Je buigt je hoofd naar beneden, je nekspieren span je onbewust aan en je hand is verkrampt in een onnatuurlijke houding. Wat er om je heen gebeurd zie je niet. Daar sta je ook niet voor open met je blik op het scherm gericht.

Het lonkt overal
Ook bij een reguliere zwemles. Ouders zijn allemaal druk in de weer met hun mobiel. Daardoor krijgen ze soms weinig mee van wat er in het water gebeurd. De meester is erbij, dus verdrinken zullen ze niet. Daarmee is de noodzaak om je kind in de gaten te houden weg. Het scherm lonkt verleidelijk en wint zo de aandacht.

Je zou maar iets missen
In gezelschap zorgen mobiele apparaten ook te pas en te onpas voor afleiding. Een pling hier en een plong daar, zo heb je nooit volledig aandacht voor elkaar. Onbewust en automatisch reageer je op het bliepende geluid omdat je nieuwsgierigheid wordt getriggerd. Dat heb ik ook. Het is een gewoonte die erin is geslopen. Thuis, op het werk of tijdens een borrel zie je dat tussendoor regelmatig de telefoon wordt gecheckt. Dat zal echt niet altijd noodzakelijk zijn, maar we vinden het tegenwoordig normaal en doen er allemaal aan mee.

Telefoon-addict
Als mindfulnesstrainer kaart ik dit onderwerp ook aan in de training. Even stilstaan hoe je met social media en mobiel gebruik omgaat is een hot item dat verschillende reacties oproept. Het verschil tussen de werkelijkheid en de wens is vaak groter dan je lief is. Bij mij ook. Onbewust neemt de frequentie vanzelf weer toe. Het is een verleiding waar ik ook steeds weer voor zwicht, want ik zit echt vaker op ‘dat ding’ dan nodig en goed voor me is. Ook al verkondig ik in trainingen dat het raadzaam is om hier bewust mee om te gaan.

Afkicken, alweer…
Gelukkig kan je met mindfulness echt overal ‘eindeloos opnieuw mee beginnen’. De inspiratie voor dit artikel komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen ;). Vanaf nu leg ik mijn telefoon weer wat vaker weg of stel ik het geluid in op stil, zodat ik in de stilte die dan vrijkomt ook weer andere dingen kan horen. Dat zal in het begin wel even wennen zijn. Pas als je een patroon doorbreekt merk je hoe sterk het onbewust aanwezig was.

Hoe vaak mag je op je telefoon kijken?
Mindfulness schrijft niet voor dat je je telefoon vaker weg moet leggen of hoe vaak je mag kijken op je telefoon. Als jij er bewust voor kiest om continue je telefoon te checken, dan is dat vanuit mindfulness-perspectief helemaal prima, gewoon lekker doen. Mindful omgaan met social media nodigt je alleen maar uit om eens stil te staan bij jouw patronen op dit gebied. Hoe bewust ga jij met je mobiel om?

DELEN: